Planując współpracę z influencerem, należy wziąć pod uwagę platformę komunikacji, za której pośrednictwem publikuje treści. W szeroko pojętych mediach społecznościowych i contentowych, koegzystują ze sobą różne platformy. Każda z nich charakteryzuje się inną formą treści, rodzajem świadczeń, formatów, sposobem przekazu komunikatu. Wyróżniamy cztery podstawowe formy treści tworzone przez influencera: wideo, tekst, audio, zdjęcie/grafika. Niektóre z dostępnych platform umożliwiają publikowanie wielu form treści np. Facebook, Instagram, blog lub jednej – TikTok. Aspektów, które należy brać pod uwagę przy wyborze influencera jest wiele, jednak nie musimy się znać na influencer marketingu, żeby zacząć współpracować z twórcami. Na rynku jest wiele agencji zajmujących się influencer marketingiem, rozpoczynając z nimi współpracę należy określić jej zakres. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze świadczenia agencji influencer marketingu:
Gdy zależy nam na stworzeniu unikalnego contentu wideo, powinniśmy się zastanowić, czy zależy nam na krótkiej, czy długiej formie. Dla krótkich filmów trwających kilka minut mamy do wyboru influencerów tworzących na Instagramie lub TikToku. W przypadku dłuższych treści będziemy wybierać spośród youtuberów.
Jeden z najstarszych serwisów wideo, który w ujęciu organicznym pozwala na publikowanie
materiałów wideo i dyskusji na ich temat. Według danych Gemiusa (Gemius/PBI czerwiec 2022), youtube.com jest trzecią najczęściej odwiedzaną stroną w Polsce (ok. 22,3 mln realnych użytkowników). W ramach współpracy z twórcą możemy wybrać z poniższych świadczeń:
Najmłodsza i najprężniej rozwijająca się aplikacja wideo, służąca do publikowania krótkich klipów wideo (tiktoków) trwających kilka minut. W ramach współpracy z twórcą – tiktokerem możemy wybrać spośród poniższych świadczeń:
Facebook jest największym i jednym z najpopularniejszych portali społecznościowych dostępnych w sieci. W ramach współpracy z influencerem możemy mieć dostęp do zaangażowanej społeczności zgromadzonej w grupie. Platforma uniemożliwia publikacji reklam w grupach. Świadczenia, które są możliwe na Facebooku to:
Instagram, aplikacja do dzielenia się zdjęciami i krótkimi nagraniami wideo (do minuty stories, rolka), to jeden z najpopularniejszych kanałów społecznościowych. W ramach współpracy z twórcą możemy wybrać spośród poniższych świadczeń:
Rodzaj technologii multimedialnej, która przesyła zawartość wideo i audio do urządzenia podłączonego do Internetu, w czasie rzeczywistym. Pandemia i związany z nią lockdown, znacznie się przyczynił do rozwoju tej technologii i jej popularności.
Najpopularniejsza w Polsce platforma streamingowa, na której dziesiątki tysięcy osób oglądają na żywo transmisje nadawane przez innych użytkowników. Została stworzona na potrzebę gamingu i to on stanowi większość nadawanych treści. Na platformie znajdują się także inne rodzaje treści, związane z publicystyką, muzyką czy lifestylem: Talk Shows & Podcasts, Music & Performing Arts, IRL, Always On, Creative, Sport & Fitness
W ostatnich latach można zaobserwować rosnącą liczbę twórców audio i ich contentu – podcastów. Jest ona spowodowana formą treści – audio, która jest łatwa w odbiorze (nie wymaga od odbiorcy śledzenia materiału wideo ani czytania) oraz różnorodnością tematyczną, a także dostępnością za pomocą różnych aplikacji internetowych. Należy nadmienić, że jest to jedyna bezpieczna forma konsumpcji treści dostępna dla kierowców podczas jazdy. Podcastów można słuchać na wielu aplikacjach m.in. Spotify, YouTube, Google Podcast, SoundCloud, Castbox, PlayerFM, iTunes. W ramach współpracy z podcasterem mamy możliwość wyboru z poniższych świadczeń:
Blog to najstarsza platforma komunikacji, od której rozpoczął się influencer marketing. Łączy w sobie wszystkie formy treści – teksty, wideo, zdjęcia i audio. Ważną zaletą tej platformy jest długa żywotność stworzonych treści. Oprócz doraźnej promocji umożliwia kontakt z konsumentami, którzy aktywnie poszukują informacji i opinii w Google, jak również wzmacnia SEO platform e-commerce i witryn dzięki linkom umieszczonym w publikacjach blogerów. W ramach współpracy z influencerem możemy wybrać spośród poniższych świadczeń:
Oprócz świadczeń standardowych dla danej platformy społecznościowej, możliwa jest współpraca z influencerem w ramach innych działań (często tworzone są zupełnie nowe formy), poniżej przedstawiono przykłady takich niestandardowych świadczeń:
(ambasador marki) – długofalowa współpraca, z influencerem która sprawi, że twórca stanie się naturalnym ambasadorem, użytkownikiem, a może nawet ekspertem od produktów czy usług naszej marki. Taki twórca udostępnia swój zasięg jak i wizerunek, który może zostać wykorzystany w innych mediach.
zwany również “format sponsorowany” to specjalne, cykliczne odcinki na kanale YT influencera, których partnerem jest marka. Jest to format między lokowaniem produktu a kanałem marki. Dzięki tej formie współpracy marka korzysta ze społeczności twórcy, poprawia się jej wizerunek. Klient ustala wspólnie z twórcą scenariusz i stopień ekspozycji marki. Dodatkową wartością, może być dostęp do listy remarketingowej widzów subformatu.
multiplatformowa kampania w oparciu o twórców internetowych, z wykorzystaniem wielu różnych kanałów, formatów i narzędzi.