przycisk przewiń do góry

Lista świadczeń influencerów

Planując współpracę z influencerem, należy wziąć pod uwagę platformę komunikacji, za której pośrednictwem publikuje treści. W szeroko pojętych mediach społecznościowych i contentowych, koegzystują ze sobą różne platformy. Każda z nich charakteryzuje się inną formą treści, rodzajem świadczeń, formatów, sposobem przekazu komunikatu. Wyróżniamy cztery podstawowe formy treści tworzone przez influencera: wideo, tekst, audio, zdjęcie/grafika. Niektóre z dostępnych platform umożliwiają publikowanie wielu form treści np. Facebook, Instagram, blog lub jednej – TikTok. Aspektów, które należy brać pod uwagę przy wyborze influencera jest wiele, jednak nie musimy się znać na influencer marketingu, żeby zacząć współpracować z twórcami. Na rynku jest wiele agencji zajmujących się influencer marketingiem, rozpoczynając z nimi współpracę należy określić jej zakres. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze świadczenia agencji influencer marketingu:

  1. koncept strategiczno-kreatywny
  2. dobór influencerów, weryfikacja
  3. optymalny dobór świadczeń
  4. negocjacje z influencerami
  5. koordynacja i obsługa projektu/kampanii/umów/świadczeń/harmonogramów
  1. koordynacja i administracja konkursów na profilach influencerów
  2. wysyłka kreatywna do influencerów
  3. analiza, raportowanie, podsumowanie (wnioski, rekomendacje)
  4. warsztaty

Twórcy wideo

Gdy zależy nam na stworzeniu unikalnego contentu wideo, powinniśmy się zastanowić, czy zależy nam na krótkiej, czy długiej formie. Dla krótkich filmów trwających kilka minut mamy do wyboru influencerów tworzących na Instagramie lub TikToku. W przypadku dłuższych treści będziemy wybierać spośród youtuberów.

Youtube

Jeden z najstarszych serwisów wideo, który w ujęciu organicznym pozwala na publikowanie
materiałów wideo i dyskusji na ich temat. Według danych Gemiusa (Gemius/PBI czerwiec 2022), youtube.com jest trzecią najczęściej odwiedzaną stroną w Polsce (ok. 22,3 mln realnych użytkowników). W ramach współpracy z twórcą możemy wybrać z poniższych świadczeń:

  • Odcinek dedykowany – odcinek stworzony w całości na potrzeby marki lub z obszernym fragmentem poświęconym marce (powyżej 4 minut, w zależności od twórcy). Klient ma wpływ na cały materiał (akceptuje scenariusz i wideo).
  • Lokowanie – fragment wideo dostosowany do potrzeb marki (widoczny produkt, czy logo, wypowiedziana nazwa, opisana usługa, oferta). W zależności od klienta i kontekstu czas trwania i liczba ujęć może być różna. Klient ma wpływ na bezpośredni kontekst i fragment zawierający lokowanie. Wyróżniamy trzy rodzaje lokowania:
    1. lokowanie aktywne: wprost zwerbalizowana i wypowiedziana marka, nazwa produktu lub usługi, jasne CTA lub widoczny produkt lub użycie produktu, branding, assety marki; lokowanie trwa zazwyczaj ok. 60-120 sekund,
    2. lokowanie pasywne: marka, produkt lub branding “w tle”, widoczne w wideo bez interakcji z influencerem, nie są wprost wymieniane czy wskazywane (realizowane najczęściej przy długoterminowych współpracach), długość i forma ustalana indywidualnie
    3. zmienne do ustalenia: aktywne/pasywne, czas trwania, miejsce w materiale, forma, obecność innych marek
  • Plansza Instream (Hardcoded instream/TBD)
    1. content wideo klienta wstawiony w materiał (miejsce i czas trwania do ustalenia)
    2. plansza sponsorska klienta (pełnoekranowa statyczna grafika lub prosta animacja) wstawiona w wideo influencera (przy intro na początku / ew. w trakcie / i/lub na koniec)
    3. belka/baner/znak wodny/nakładka wstawione w wideo (czas trwania, format i miejsce do określenia)
  • Pozostałe świadczenia:
    1. branding kanału YT: logo na zdjęciu głównym/w tle kanału (cover photo) i/lub awatarze (zdjęcie profilowe kanału)
    2. sponsorowany post na YT Stories/Shorts
    3. sponsorowany post na Community (zakładka “Społeczność”)
    4. link umieszczony w opisie widoczny w pierwszych wierszach
    5. przekierowanie na ekranie końcowym
    6. sponsorowany komentarz o treści uzgodnionej z klientem przypięty pod filmem na samej górze
    7. karta umieszczona kontekstowo w wideo z przekierowaniem do materiału klienta.
    8. live sponsorowany na YT
    9. lista remarketingowa z kanału lub wideo influencera udostępniona klientowi na 1 miesiąc
    10. wyłączenie monetyzacji (brak reklam przy filmie)
    11. zakaz konkurencji
    12. wyłączenie monetyzacji na YT
    13. wsparcie mediowe – możliwość promowania publikacji jako reklamy
    14. playlista sponsorowana (ułożona na potrzeby klienta)
    15. umieszczenie wideo jako głównego na kanale (najczęściej przy odcinkach dedykowanych)

TikTok

Najmłodsza i najprężniej rozwijająca się aplikacja wideo, służąca do publikowania krótkich klipów wideo (tiktoków) trwających kilka minut. W ramach współpracy z twórcą – tiktokerem możemy wybrać spośród poniższych świadczeń:

  1. film dedykowany np. lip sync, transition lub tutorial (marka występuje w wideo + dedykowane hashtagi)
  2. film z lokowaniem – musi być wyraźnie oznaczona marka i współpraca
  3. hashtag challenge* (klip z aktywnością wymyśloną przez twórcę oznaczony hashtagiem zakończonym słowem challenge) Wszystkie wyzwania są dostępne w aplikacji na stronie Odkryj
  1. film w trendzie (klip stworzony przez twórcę z wykorzystaniem aktualnego trendu w aplikacji), takie wideo jest automatycznie wyświetlane przez algorytm w zakładce odkrywaj
  2. ze wsparciem mediowym
  3. live’y (streamowanie treści na żywo, całość znika po zakończeniu transmisji)
  4. dedykowany content do publikacji jedynie na profilu marki

Twórcy postów i zdjęć

Facebook (profil, FP lub grupa)

Facebook jest największym i jednym z najpopularniejszych portali społecznościowych dostępnych w sieci. W ramach współpracy z influencerem możemy mieć dostęp do zaangażowanej społeczności zgromadzonej w grupie. Platforma uniemożliwia publikacji reklam w grupach. Świadczenia, które są możliwe na Facebooku to:

  1. post (marka/logo/produkt widoczny w wideo lub na zdjęciu)
    1. dedykowany (marka występuje w foto/wideo + oznaczenia “tagowanie”, linki, dedykowane hashtagi, dokładne wskazanie w copy/opisie posta itp..)
  2. stories/relacje (z lokowaniem aktywnym lub pasywnym; standardowo 3 “kafle”)
  3. live (dedykowany lub z lokowaniem aktywnym/pasywnym)

Instagram

Instagram, aplikacja do dzielenia się zdjęciami i krótkimi nagraniami wideo (do minuty stories, rolka), to jeden z najpopularniejszych kanałów społecznościowych. W ramach współpracy z twórcą możemy wybrać spośród poniższych świadczeń:

  1. post (marka/logo/produkt widoczny w wideo* lub na zdjęciu, zdjęciach/ grafikach w przypadku karuzeli)
    1. dedykowany (marka występuje w foto/wideo + oznaczenia/tagi, dedykowane hashtagi, dokładne wskazanie w copy/opisie posta itp.)
  2. stories (z lokowaniem aktywnym lub pasywnym; standardowo 3 “kafle”)
    1. z filtrami lub naklejkami klienta
    2. z hashtagami i/lub oznaczeniami marki (tagowanie)
    3. z naklejką/ stickerem (przekierowanie do strony klienta)
    4. przypięcie stories do wyróżnionych na profilu (na określony czas) tzw. Highlight
  3. rolka (reels)
  4. live (dedykowany lub z lokowaniem aktywnym/pasywnym)
  5. link klienta wstawiony w bio (na określony czas)
  6. pozostałe:
    1. zakaz konkurencji – podpisując umowę z instagramerem powinniśmy zaznaczyć okres, w którym twórca ma zakaz publikowania treści konkurencji,
    2. wsparcie mediowe

Live Streaming

Rodzaj technologii multimedialnej, która przesyła zawartość wideo i audio do urządzenia podłączonego do Internetu, w czasie rzeczywistym. Pandemia i związany z nią lockdown, znacznie się przyczynił do rozwoju tej technologii i jej popularności.

Twitch

Najpopularniejsza w Polsce platforma streamingowa, na której dziesiątki tysięcy osób oglądają na żywo transmisje nadawane przez innych użytkowników. Została stworzona na potrzebę gamingu i to on stanowi większość nadawanych treści. Na platformie znajdują się także inne rodzaje treści, związane z publicystyką, muzyką czy lifestylem: Talk Shows & Podcasts, Music & Performing Arts, IRL, Always On, Creative, Sport & Fitness

  1. sponsorowany stream:
    1. sponsorowany stream na Twitchu influencera, materiały z ramową koncepcją opracowaną z klientem, ale bez scenariusza. Możliwe aktywne i pasywne lokowania, brandowane nakładki (overlay) i chatboty wysyłające linki klienta lub CTA z określoną częstotliwością.
  2. lokowania (aktywne/pasywne)
  3. nakładki na stream (overlay)
  4. chatbot
  5. branding kanału

Twórcy audio

W ostatnich latach można zaobserwować rosnącą liczbę twórców audio i ich contentu – podcastów. Jest ona spowodowana formą treści – audio, która jest łatwa w odbiorze (nie wymaga od odbiorcy śledzenia materiału wideo ani czytania) oraz różnorodnością tematyczną, a także dostępnością za pomocą różnych aplikacji internetowych. Należy nadmienić, że jest to jedyna bezpieczna forma konsumpcji treści dostępna dla kierowców podczas jazdy. Podcastów można słuchać na wielu aplikacjach m.in. Spotify, YouTube, Google Podcast, SoundCloud, Castbox, PlayerFM, iTunes. W ramach współpracy z podcasterem mamy możliwość wyboru z poniższych świadczeń:

Podcast

  1. aktywne lokowanie – twórca przez ustalony czas z Klientem opowiada o marce/produkcie
  2. podcast dedykowany – stworzenie przy współpracy z Klientem, nowego podcastu poświęconego tematowi związanemu z marką/produktem
  1. dedykowane intro/outro emitowane przed/po wszystkich podcastach
  2. insert
  3. marka partnerem odcinka/kilku odcinków podcastu

Twórcy tekstów

Blogi

Blog to najstarsza platforma komunikacji, od której rozpoczął się influencer marketing. Łączy w sobie wszystkie formy treści – teksty, wideo, zdjęcia i audio. Ważną zaletą tej platformy jest długa żywotność stworzonych treści. Oprócz doraźnej promocji umożliwia kontakt z konsumentami, którzy aktywnie poszukują informacji i opinii w Google, jak również wzmacnia SEO platform e-commerce i witryn dzięki linkom umieszczonym w publikacjach blogerów. W ramach współpracy z influencerem możemy wybrać spośród poniższych świadczeń:

  1. artykuł dedykowany (forma do ustalenia) – artykuł tworzony przez blogera na temat marki, produktu, nie występują inne marki/produkty w treści, oznaczony najczęściej jako “powstał we współpracy z “ lub “artykuł sponsorowany”.
  2. artykuł z lokowaniem, często w postaci testu produktowego – artykuł tworzony przez blogera, którego tylko część jest poświęcona marce/produktowi, mogą występować inne marki w tym samym tekście. Oznaczony najczęściej “artykuł z lokowaniem” lub “artykuł sponsorowany”.
  1. artykuł klienta – artykuł napisany przez klienta i umieszczony na blogu. Często wykorzystywany ze względu na SEO i linki prowadzące do e-commerce klienta. Oznaczony najczęściej “artykuł klienta” lub “artykuł sponsorowany”.
  2. dedykowana sekcja – wydzielona na blogu sekcja, w której opublikowana jest seria artykułów tylko z daną marką. Oznaczona najczęściej “współpraca sponsorowana” lub “sekcja sponsorowana”.

Dodatkowe świadczenia niezależne od platformy

Niezależnie od platformy:

  1. wystąpienie influencera na profilu/kanale klienta lub we wskazanym miejscu (udział w dniach zdjęciowych, konferencjach prasowych, innych mediach)
  2. udział influencera w publikacjach marki takich jak e-book
  3. takeover profilu klienta (FB/IG/YT/TT)
  4. content przygotowany dla klienta (szczególnie foto na IG/FB lub Stories)
  5. współtworzenie contentu z marką
  6. wykorzystanie wizerunku influencera (do określenia czas, licencje, pola eksploatacji, itp.)
  7. prawa do treści influencera (jw.)
  1. obecność influencera na evencie (bez konkretnych aktywności)
  2. aktywny udział w evencie (ustalone aktywności)
    1. prowadzenie warsztatów/szkoleń/animacji
    2. udział w panelu/wystąpienie na konferencji/konferansjerka
    3. dostępność dla mediów
  3. zakaz konkurencji (określony czas, marki, aktywności)
  4. nieusuwalność postów (dożywotnio lub na określony czas)
  5. niemodyfikowalność postów (dożywotnio lub na określony czas)
  6. niestandardowy/dodatkowy termin publikacji (poza “ramówką”):

Świadczenia niestandardowe

Oprócz świadczeń standardowych dla danej platformy społecznościowej, możliwa jest współpraca z influencerem w ramach innych działań (często tworzone są zupełnie nowe formy), poniżej przedstawiono przykłady takich niestandardowych świadczeń:

  1. akcje specjalne (wszystkie akcje content marketingowe, do których angażowany jest influencer)
  2. lokowanie w unikatowych formatach, grach, aplikacjach
  3. książka sponsorowana przez markę autorstwa influencera
  4. linia produktów sygnowana wizerunkiem influencera
  5. wystąpienie na konferencji prasowej, wypowiedź dla mediów
  6. indywidualne pakiety

Najpopularniejsze pakiety świadczeń:

  1. Program ambasadorski

    (ambasador marki) – długofalowa współpraca, z influencerem która sprawi, że twórca stanie się naturalnym ambasadorem, użytkownikiem, a może nawet ekspertem od produktów czy usług naszej marki. Taki twórca udostępnia swój zasięg jak i wizerunek, który może zostać wykorzystany w innych mediach.

  2. Subformat

    zwany również “format sponsorowany” to specjalne, cykliczne odcinki na kanale YT influencera, których partnerem jest marka. Jest to format między lokowaniem produktu a kanałem marki. Dzięki tej formie współpracy marka korzysta ze społeczności twórcy, poprawia się jej wizerunek. Klient ustala wspólnie z twórcą scenariusz i stopień ekspozycji marki. Dodatkową wartością, może być dostęp do listy remarketingowej widzów subformatu.

  3. Cross

    multiplatformowa kampania w oparciu o twórców internetowych, z wykorzystaniem wielu różnych kanałów, formatów i narzędzi.