Twórca (influencer) musi przyjąć do wiadomości, że komercyjna współpraca to przede wszystkim wypracowanie wspólnej przestrzeni dla swojego przekazu oraz celów, które stawia marka (klient) i lokowanego produktu bądź usługi. Jeśli priorytety obu stron się wykluczają, to zdecydowanie lepiej przełożyć współpracę na inny czas lub zaproponować odpowiednie zmiany – jeszcze przed podpisaniem umowy.
Klient i agencja będą oczekiwali współpracy w ramach wypracowanych ustaleń oraz schematów, takich jak np. dwie rundy poprawek do materiału, otrzymywanie materiałów do akceptacji do konkretnej godziny. Każde opóźnienie ze strony twórcy rodzi opóźnienia po stronie klienta, ponieważ zaburza jego harmonogram pracy. Podejmując się współpracy, influencer świadomie godzi się na podleganie prawom i regulacjom wynikającym z ustawodawstwa oraz Kodeksu Etyki Reklamy.
Pracując bezpośrednio z nowym klientem, należy upewnić się, czy marka i produkt, który ma być promowany, nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji bądź nie jest tzw. scamem. W razie wątpliwości należy skontaktować się z agencją bądź skonsultować te kwestie z prawnikiem. Jeżeli nie ma takiej możliwości, należy samodzielnie dokonać oceny, czy rzeczywiście współpraca nie budzi żadnych wątpliwości (historia marki, adres, z którego kontaktuje się marka, dane pracownika, który się kontaktuje, opinie o marce w Polsce i za granicą, porównanie podobnych produktów dostępnych na rynku itd.) oraz czy współpraca będzie zgodna z zasadami Kodeksu Etyki Reklamy. Influencer zawsze ma prawo odmówić współpracy.
Influencer, promując treści na swoim profilu, potwierdza rzetelność danej usługi i produktu, zatem nieetycznym jest wprowadzanie swoich odbiorców w błąd lub reklamowanie czegoś o wątpliwej jakości lub nosi znamiona scamu.
Każdorazowo influencer (twórca) powinien WYRAŹNIE oznaczyć materiał powstały we współpracy z marką – w sposób taki by był on łatwo rozpoznawalny przez jego odbiorców. Jednym z takich oznaczeń może być na przykład użycie odpowiednich hashtagów, takich jak :
#wspolpracareklamowa#reklama#materialreklamowy#materiałsponsorowany#postsponsorowany
w widocznym miejscu (tj. nie powinien być ukryty między wieloma innymi hasztagami). Informacja o współpracy może też zostać wyraźnie zaznaczona w tworzonym materiale.
Oznaczenia obcojęzyczne np. “#ad” bądź o szerokim zakresie pojęciowym jak “#współpraca” nie są wystarczającym oznaczeniem.
Informacja o współpracy powinna też zostać wyraźnie zaznaczona w tworzonym materiale przy pomocy funkcjonalności dostępnych w ramach używanych mediów społecznościowych.
Oznaczenie powinno też jasno określać podmiot, z którym twórca współpracował przy tworzeniu materiału.
Influencer powinien zrezygnować ze współpracy z marką/agencją, która jednoznacznie namawia go do nie oznaczenia treści reklamowych mających powstać w jej wyniku.
Wciąż jesteśmy w trakcie prac nad wytycznymi dot. oznaczania treści reklamowych w porozumieniu z UOKiK. Szczegółowe informacje na ten temat znajdą się w rekomendacjach.
Porady te kierujemy głównie do osób, które otrzymują wynagrodzenie lub inne korzyści za wspominanie lub publikowanie czegoś o produktach, usługach lub firmach na swoich profilach w mediach społecznościowych.
Jeśli tworzysz filmy i masz własny kanał w serwisie YouTube lub na innych platformach do udostępniania filmów, takich jak TikTok, lub strona internetowa poświęcona klipom wideo, powinieneś przestrzegać pewnych zasad.
Reklama i marketing to wszystko, co może przyczynić się do promowania sprzedaży produktu lub usługi przez firmę z którą współpracujesz, ponieważ otrzymujesz za to wynagrodzenie lub otrzymujesz inne korzyści. Marketing jest często nazywany reklamą. Pisząc o reklamie w tym przewodniku, mamy na myśli wszelkie formy marketingu.
Przykłady reklamy:
Wpis powinien być oznaczony jako reklama za każdym razem, gdy produkt lub usługa są otagowane lub wspominane w sposób mający wartość marketingową.
Nasza rekomendacja jest taka, że jeśli masz wątpliwości, powinieneś mimo wszystko oznaczyć post – w ten sposób unikniesz nieporozumień. Zawsze dobrze jest być szczerym wobec obserwujących Cię osób.
Aby było jasne, że jest to reklama, oznakowanie powinno być:
Wyeksponowana pozycja oznacza, że etykieta musi być umieszczona tak, aby była od razu widoczna. Zastanów się, jak możesz oznaczyć swój post, aby było jasne, że jest reklamą. Dobrą zasadą jest to, że etykieta reklamy powinna przyciągać wzrok, gdy post jest oglądany.
Oznakowanie może być nieczytelne, jeśli jest:
Czcionka może być czytelna poprzez użycie innego koloru lub podkreślenie jej w inny sposób. Jako minimum, oznaczenie powinno mieć taki sam rozmiar czcionki jak inny tekst w poście. Jeżeli czcionka oznaczenia jest zbyt mała w porównaniu z innym tekstem, na przykład nagłówkiem, łatwo jej nie zauważyć.
Ważne jest, aby używać jednoznacznych sformułowań, które każdy może zrozumieć np:
Inne słowa i wyrażenia, na przykład „we współpracy z”, „rekomendacja” i „linki afiliacyjne” nie wyjaśniają, że post jest reklamą. To, co publikujesz wraz z linkami reklamowymi, jest również reklamą, a Twoi obserwatorzy muszą być w stanie zrozumieć, że cały post jest reklamą. Jeśli post zawiera linki reklamowe, możesz oznaczyć go jako „reklama” lub „promocja komercyjna” na początku postu i użyć słowa „link reklamowy”, aby oznaczyć same linki.
Powinieneś być konsekwentny, jeśli chodzi o terminy, których używasz do oznaczania czegoś jako reklamy. Jeśli użyjesz zbyt wielu różnych terminów na temat czegoś, co jest zasadniczo tym samym – np. reklamą – może to spowodować, że nie będzie jasne, czy jest to reklama. Jeśli chcesz, możesz bardziej szczegółowo wyjaśnić w swoim poście, dlaczego oznaczyłeś coś jako reklamę.
Sam decydujesz jak oznakować treści reklamowe. Poniżej znajduje się kilka przykładów, jak możesz oznaczyć treści reklamowe w różnych mediach. Najbardziej przejrzystą metodą jest oznaczenie samego obrazu na Instagramie. Możesz również oznaczyć obraz etykietą #reklama lub na początku w podpisie napisać „promocja komercyjna”. Nie umieszczaj hashtagu w środku lub na końcu innych użytych hastagów.