przycisk przewiń do góry

Słownik

Słownik
pojęć A - Z

  • Algorytm - proces lub zestaw reguł służących do optymalizacji i porządkowania wyświetlanych użytkownikowi platformy/aplikacji treści/contentu. Wpływa na to co pojawia się w aplikacji w wielu miejscach, jednocześnie śledzi zachowania i preferencje użytkowników oraz bada i analizuje treści Twórców, tak by móc zaproponować użytkownikowi najbardziej dopasowany względem jego upodobań kontent.
  • Afiliacja - rodzaj techniki marketingu internetowego, opartej na stworzeniu unikalnego adresu URL do strony reklamodawcy. Charakteryzuje się niską barierą wejścia, skorzystać z tej metody może każdy użytkownik Internetu. Influencer działający w ten sposób w swojej społeczności charakteryzuje się wysoką skutecznością. Afiliacja jest typowym rodzajem rozliczenia „za efekt”.
  • AdSense - reklamy kontekstowe, które wyświetlane są w witrynach internetowych pod postacią tekstów, bannerów i wideo. Dopasowane są do profilu użytkownika, historii jego przeglądarki lub kontekstu witryny. Jest to relatywnie łatwy sposób zarobku bez konieczności znajdowania reklamodawcy na własną rękę. Ryzykiem w tym sposobie reklamowania jest ślepota bannerowa, czyli odruchowe ignorowanie tych formatów przez użytkowników stron WWW. AdSense należy do platformy Google.
  • Bloger - osoba, która przygotowuje i publikuje treści (najczęściej w formie tekstów i fotografii) na blogu – jednej z najstarszych form influencer marketingu.
  • Cross - rodzaj współpracy pomiędzy twórcami internetowymi, polegający na wspólnym tworzeniu treści publikowanych na ich kanałach i profilach w SM. Współpraca ta ma charakter okazjonalny.
  • Donate (donacja) - forma darowizny lub finansowania działalności twórców internetowych przez społeczność skupioną wokół ich kanałów. Donate stanowią popularne źródło dochodów m.in. wśród streamerów – przesyłając donacje, widzowie, słuchacze lub czytelnicy mogą np. okazywać wdzięczność lub wsparcie, wynagradzać za pracę oraz motywować do podjęcia działania.
  • Drama - wydarzenie w środowisku, do którego dochodzi w momencie ujawnienia negatywnych informacji dotyczących twórców internetowych, a także podmiotów z nimi związanych (np. reklamodawców). Z uwagi na silne kontrowersje, jakie budzą tego typu wydarzenia, dramy docierają do dużej liczby odbiorców, co może skutkować dużymi szkodami wizerunkowymi dla zaangażowanych w nie podmiotów.
  • E-sport - (ang. electronic sport, sport elektroniczny) forma rywalizacji, której platformą są gry komputerowe. Rywalizacja e-sportowa może mieć formę rozgrywek indywidualnych (np. FIFA, StarCraft) lub drużynowych (Counter Strike: Global Offensive, League of Legends). Rozgrywki e-sportowe często transmitowane są on-line w czasie rzeczywistym. Terminu e-sport nie należy stosować zamiennie z gamingiem.
  • Engagement Rate - wskaźnik określający poziom zaangażowania realnych użytkowników z grupy docelowej -> suma interakcji / zasięg.
  • Ekran końcowy (YouTube) - jedna z kreacji reklamowych dostępna w serwisie YouTube, wyświetlana na końcu filmu, w ostatnich 5-20 sekundach. Pozwala na umieszczenie maksymalnie czterech klikalnych elementów np. innych filmów, kanałów lub playlist, linków do sklepu czy social mediów.
  • Flat lay - to określenie wywodzące się z fotografii, jest to zdjęcie wykorzystujące ujęcie “z lotu ptaka” na kompozycję lokowanego produktu w estetycznym otoczeniu innych przedmiotów codziennego użytku.
  • Followers - (ang. obserwujący) osoba lub podmiot posiadający profil w mediach społecznościowych, który dobrowolnie dołączył do społeczności skupionej wokół danego profilu, tematu, zagadnienia lub idei. Followers otrzymuje aktualizacje i powiadomienia dotyczące np. aktywności w obserwowanym obszarze lub nowych treści, które tworzą obserwowane profile.
  • Film dedykowany - to film na platformie YouTube (zazwyczaj) stworzony na potrzeby marki, z którą współpracuje influencer. Film dedykowany może przedstawiać daną markę lub jej produkt, lecz może też być fabularny, wpisujący się w konkretną tematykę lub kampanię reklamową.
  • Gamer/gracz/influencer gamingowy - to twórca, u którego dominującą tematyką tworzonych treści jest gaming i/lub e-sport.
  • Gaming - granie w gry wideo (komputerowe, na konsolę) lub gry mobilne. Sposób spędzania wolnego czasu, bez elementu kompetetywności (patrz: e-sport) oraz jedna z najpopularniejszych kategorii treści w serwisach wideo (YouTube oraz Twitch).
  • Hype House - miejsce bądź rezydencja, w której influencerzy aktywni w mediach społecznościowych spotykają się, mieszkają ze sobą lub spędzają ze sobą czas wspólnie tworząc treści na swoje profile. Zadaniem hype house-u jest szybsze "budowanie" nowych influencerów, "wymiana" obserwującymi poprzez crossy oraz budowanie wartości w kontekście oferty komercyjnej przedstawianej markom.
  • Hashtag Challenge - najczęściej aktywności w formie wyzwania, które wzywają do określonych czynności twórców i ich społeczność. Jest podstawą do tworzenia User Generated Content (UGC) czyli treści tworzonych przez użytkowników danej platformy społecznościowej.
  • Hashtag - kluczowe słowo lub wyrażenie poprzedzone znakiem #, potocznie nazywanym kratką. Umożliwia on porządkowanie i segregowanie treści oraz wspomaga ich mierzalność.
  • IGTV, platforma IGTV (Instagram TV) - kanał komunikacji przeznaczony do publikacji pionowych, „wydłużonych” formatów wideo. Za IGTV stoi idea promowania treści, które pozwolą na nawiązanie bliższego kontaktu z fanami.
  • IG/IGS - skróty określające rodzaj contentu tworzonego na platformę Instagram; IG - post i IGS - stories.
  • Instagramer - inaczej influencer/ka tworzący/a treści na platformie Instagram.
  • Influencer marketing - działania marketingowe prowadzone we współpracy z influencerami, różnorodne pod względem formy, zakresu współpracy, okresu trwania oraz wykorzystywanych kanałów.
  • Influencer - osoba aktywnie prowadząca profile w social media, gromadząca wokół siebie społeczność, posiadająca wpływ na jej opinie, decyzje i zachowania.
  • KOL - (ang. Key Opinion Leader – kluczowy lider opinii) – osoba, która (ze względu na posiadany autorytet lub długotrwałą relację z odbiorcami) swoją opinią może wpływać na zachowania odbiorców. Społeczność skupiona wokół KOL'ów często ceni ich m.in. za posiadane doświadczenie lub wysoki poziom wiedzy w danej dziedzinie.
  • Karta Społeczność - zakładka Youtube umiejscowiona na koncie danego twórcy, za pośrednictwem której youtuberzy mogą komunikować się ze swoimi widzami w sposób bardziej bezpośredni. Pojawiają się także w zakładce Subskrypcje albo na stronie głównej YouTube.
  • Karta - to powiadomienie wyświetlane widzom korzystającym z YouTube’a na komputerach i urządzeniach mobilnych. Wyświetla się w prawym dolnym rogu filmu, lub pod odtwarzaczem, gdy użytkownik korzysta z urządzenia mobilnego. Może zawierać przekierowanie na inny kanał lub link do konkretnej strony.
  • Karuzela - format prezentacji treści zawierający od 3 do 5 zdjęć/grafik w jednej publikacji umożliwiający przekierowanie odbiorców do konkretnego miejsca w sieci.
  • Lokowanie produktu - celowa prezentacja produktu w materiale wideo lub na zdjęciu, która nie jest oczywistą i otwartą reklamą. Wyróżniamy lokowania aktywne i pasywne. Aktywne, to takie, gdzie dany produkt jest używany, widzom prezentowane są jego możliwości wprost. O lokowaniu pasywnym mówimy, gdy produkt nie gra tak dużej roli w filmie czy na zdjęciu i nie przykuwa silnie uwagi widza działając na jego podświadomość.
  • Livestream - transmisje live dla swoich odbiorców za pomocą wybranej platformy (np. Twitch, Facebook Live czy YouTube Live), na której widzowie często mają możliwość czatu na żywo, crowdfundingu, a coraz częściej zakupu produktu. Często z takich rozwiązań korzystają gamerzy, prowadząc streamy (transmisje live), na których grają w gry i na bieżąco je komentują.
  • MCN (sieć partnerska) - Multi-Channel Network, sieć wielokanałowa - organizacja zajmująca się kompleksową obsługą kanałów na platformie YouTube m.in. w zakresie produkcji materiałów wideo, ich rozwoju, edukacji oraz cross-promocji twórców, ochrony ich własności intelektualnej oraz opieki menedżerskiej. MCN to również system zarządzania treścią (CMS), pozwalający upoważnionym pracownikom na edycję ustawień filmów, analizę ich wyników, ustawianie zasad dopasowania za pomocą systemu Content ID lub wysyłania żądań usunięcia treści naruszających prawa autorskie zrzeszonych w MCN twórców. Sieci wielokanałowe w Polsce wraz z czasem przekształciły się w agencje influencer marketingu.
  • Miniatura - grafika, która wyświetla się widzom wraz z tytułem jeszcze przed obejrzeniem filmu na kanale Youtube. Jest zapowiedzią i jednym z elementów, który zadecyduje czy film zostanie obejrzany czy nie. Zazwyczaj jest to klatka z filmu, którą można wzbogacić o dodatkowy tekst lub inne elementy wizualne.
  • Mass Followers - konta na Instagramie, które obserwują dużą liczbę innych kont. Mass followersi często obserwują na zasadzie follow/unfollow. Stanowią spam wśród innych obserwujących, ponieważ zaraz znikną albo wpłyną na postrzeganie danego konta przez algorytm Instagrama.
  • Online community / Społeczność internetowa - grupa osób, mogąca mieć także charakter tymczasowy, mająca wspólne zainteresowania lub cele. Społeczności internetowe mają swój własny zestaw zasad i potrzeb, takich jak budowanie zaangażowania, moderacja i zarządzanie. Członkowie społeczności mogą publikować, komentować dyskusje, udzielać porad lub współpracować. Zwykle członkowie społeczności komunikują się za pośrednictwem serwisów społecznościowych, czatów, forów dyskusyjnych, blogów czy gier wideo.
  • Podcast - rodzaj audycji internetowej, zazwyczaj publikowanej regularnie, którą można odtwarzać w dowolnym miejscu i czasie, głównie przy pomocy czytników podcastów lub bezpośrednio przez odtwarzacz umieszczony na stronie internetowej publikującej podcast. Do podcastu zaliczany jest również VODcast.
  • Podcaster - twórca, który tworzy content w formie podcastu/VODcastu.
  • Pato-influencer - influencer, odznaczający się niskim poziomem kultury osobistej lub promujący zachowania i postawy szkodliwe społecznie, w swojej twórczości zamieszczający treści wulgarne, obsceniczne i przemocowe (różne rodzaje patologii).
  • Rolka - funkcja na platformie Instagram do tworzenia 15” filmów. Tryb pozwala na tworzenie klipów wideo z wykorzystaniem własnego zestawu bibliotek audio, efektów wizualnych, opcji AR i wielu innych.
  • Suby i subskrypcje - suby to skrócona wersja słów subskrypcje lub subskrybenci, funkcjonująca głównie w ekosystemie serwisu YouTube. Subskrypcja na YouTube ma kilka wymiarów: Subskrypcja - stosowana zamiennie nazwa “obserwowania” kanałów, funkcjonująca na YouTube; zapewnia otrzymywanie niektórych powiadomień dotyczących kanału lub możliwość przeglądania filmów w zakładce “Subskrypcje”; jest to również wyraz identyfikowania się ze społecznością skojarzoną z konkretnym kanałem, Subskrybent/ka - osoba subskrybująca kanał, Subskrypcja - licznik obserwatorów kanału.
  • Streamer - osoba regularnie prowadząca transmisję live dla swoich odbiorców za pomocą wybranej platformy (np. Twitch, Facebook Live czy YouTube Live), na której widzowie często mają możliwość czatu na żywo, crowdfundingu, czy zakupu produktu. Najczęściej z takich rozwiązań korzystają gamerzy, prowadząc streamy (transmisje live), na których grają w gry i na bieżąco je komentują.
  • Stream - patrz livestream.
  • Społeczność - grupa osób lub podmiotów skupionych wokół określonej osoby, idei, tematu lub celu. Społeczności funkcjonują w ramach określonych platform społecznościowych; korzystając z oferowanych przez nie rozwiązań. Mogą nawiązywać ze sobą relacje i prowadzić interakcje.
  • Turniej e-sportowy - zawody esportowe mające charakter kompetytywny i eliminacyjny, w których uczestniczą profesjonalni lub pół profesjonalni zawodnicy e-sportowi.
  • Videocast/wideocast - format treści internetowej, w którym osoba (lub grupa osób) swobodnie rozmawia na dowolny temat i/lub opowiada o nim. Videocast jest rozwiniętą formą podcastu, w której zapis audio jest uzupełniony o nagranie z kamer.
  • Vloger - początkowo pojęcie to odnosiło się do każdego, kto zamiast pisać na blogu, nagrywał filmy (video + bloger). W miarę rozwoju platformy YouTube vlogi stały się osobnym formatem, w którym vlogerzy dzielą się swoją codziennością z widzami. We vlogach często “zapraszają widzów do domu”, nagrywają na bieżąco, bez konkretnego scenariusza. Vlogerzy zazwyczaj mówią o swojej codzienności – zainteresowaniach, o tym, jak spędzają czas.
  • Wyświetlenia vs unikatowe wyświetlenia - wyświetlenia określają całkowitą liczbę odtworzeń publikacji. Unikatowe wyświetlenie określa jednego widza, niezależnie czy obejrzał film wiele razy oraz czy użył komputera czy innego urządzenia mobilnego.
  • Wykorzystanie wizerunku - utrwalanie i rozpowszechnianie treści, zawierających wizerunek danego podmiotu. Wykorzystanie wizerunku w celach reklamowych możliwe jest wyłącznie za zgodą podmiotu, którego to dotyczy. W ramach wykorzystania wizerunku, określone powinny być elementy zakresu jego wykorzystania jak: rodzaj materiału, miejsca publikacji, kontekst, okres czasu, częstotliwość etc.
  • Wirtualny influencer - to postać wykreowana przez komputer (cyfrowa), która zazwyczaj przypomina człowieka, choć nie musi. Posiada własną osobowość i kanały w mediach społecznościowych, które mogą być śledzone przez miliony użytkowników, a wskaźniki zaangażowania są rejestrowane na równi z prawdziwymi celebrytami.
  • Watchtime - jest to łączny czas oglądania filmów udostępnionych widzom na dedykowanych platformach. Ściśle łączy się z utrzymaniem uwagi widza, która jest najważniejszą miarą jak i walutą w świecie influencer marketingu. Wyróżniamy średni watchtime (średni czas oglądania filmów na kanale w danym czasie) oraz łączny watchtime (całkowity czas oglądania filmów na kanale).
  • Youtuber - osoba tworząca treści wideo, które publikuje regularnie na platformie YouTube, gromadząc wokół siebie zaangażowaną społeczność.
  • Zasięg - liczba unikalnych użytkowników, którzy mieli szansę na interakcję z materiałem (np. postem, filmem, zdjęciem) w danym medium społecznościowym. Zasięgu nie należy mylić z liczbą wyświetleń, która stanowi odrębny parametr i nie jest tożsamą jednostką pomiaru.

Formaty contentu
video/photo/audio

  • Challenge - to inaczej wyzwanie podejmowane przez youtuberów lub twórców innych platform społecznościowych. W filmie realizuje się challenge, w którym twórca robi “szaloną” rzecz. Przykładowe challenge to jedzenie na czas czy makijaż z zamkniętymi oczami. Często bierze w tym udział więcej niż jeden youtuber, żeby dodać filmowi charakteru rywalizacji i viralu.
  • DIY - (ang. Do It Yourself) to format, w którym twórca pokazuje, jak zrobić “coś z niczego”. Filmy DIY uczą jak własnoręcznie zrobić rzeczy, bez korzystania z pomocy profesjonalistów.
  • Gameplay - zapis gry rozgrywanej przez gracza (lub grupę graczy). Terminem gameplay określa się także zestaw rozwiązań i doświadczeń, które dana gra zapewnia graczowi. Profesjonalni gracze (gamerzy) mogą nagrywać lub transmitować gameplay'e, umożliwiając śledzenie postępów swoim obserwującym.
  • Haul zakupowy - opiera się na prezentacji zakupów przez twórcę. Format zdominowany przez kobiecą część mediów społecznościowych – najpopularniejsze są filmy lub stories z prezentacją zakupów odzieżowych, kosmetycznych czy dekoracyjnych.
  • Kompilacja - to zestawienie różnych, krótkich filmów w jednym materiale wideo. Najczęściej takie filmy przedstawiają sytuacje, budzące emocje np. często spotykamy kompilacje wypadków drogowych, czy kompilacje śmiesznych filmów.
  • My morning routine - film, w którym influencer pokazuje swoją poranną rutynę, czyli wszystkie czynności wykonywane zaraz po obudzeniu się. Najczęściej, żeby zobrazować cały proces, youtuber nagrywa scenę, która odwzorowuje jego poranek. Często w My morning routine poruszany jest temat pielęgnacji, organizacji czasu i zdrowego stylu życia.
  • Prank - (z ang. żart, psikus) polegaja na zorganizowaniu żartu, na który nabierze się inna osoba. Ma to na celu zaintrygować, zszokować i rozśmieszyć widzów. Zazwyczaj youtuberzy najpierw wprowadzają widownię w kontekst żartu, następnie nagrywany jest przebieg pranka, a na koniec osoba “sprankowana” dowiaduje się, że to był tylko dowcip.
  • Pinterest - serwis społecznościowy, opierający się na materiałach wizualnych, przybierających formę “pinów”; każdy użytkownik serwisu może samodzielnie stworzyć pina, podpiąć pina innego użytkownika lub stworzyć tablicę, która gromadzić będzie wybrane przez niego piny.
  • Recenzja - film, w którym youtuber szczegółowo wypowiada się na temat produktów i usług, z których korzystał. Może być to film poświęcony konkretnemu produktowi, bądź zbiorczą recenzją marki. Najczęściej influencerzy działający w danym obszarze, np. beauty czy gaming, recenzują produkty z tych samych, lub pokrewnych kategorii.
  • React-to - format, w którym youtuberzy nagrywają swoje reakcje na różne zjawiska, takie jak np. na filmy innych użytkowników, piosenki, memy. Nie powstrzymują się przy tym od emocjonalnych komentarzy.
  • Snapchat - aplikacja społecznościowa, służąca komunikacji z innymi użytkownikami i przesyłaniu materiałów w formie zdjęć lub wideo, które “znikają” po ich odtworzeniu.
  • Tiktoker - osoba, która tworzy własne treści wideo w aplikacji TikTok.
  • TikTok - powszechne określenie krótkiego klipu wideo, który jest podstawowym formatem treści w aplikacji TikTok. Zwyczajowo używane jako synonim filmu lub nagrania, np. „Widziałeś ostatniego TikToka u Kuby? Jest świetny!”.
  • Twórca - osoba tworząca treść w mediach społecznościowych, posiadająca swój własny pseudonim oraz profil (miejsce), na którym publikuje zdjęcia lub filmy. Do najpopularniejszych twórców zaliczamy: Youtuberów (publikujących na YouTube), Instagramerów (dzielących się zdjęciami i filmami na Instagramie), Tiktokerów (tworzących filmy w aplikacji TikTok).
  • Twitch - internetowa platforma multimedialna, umożliwiająca strumieniową transmisję wideo. Szczególną popularność zdobyła wśród graczy i uczestników turniejów e-sportowych, którzy dzięki niej transmitują swoje rozgrywki w czasie rzeczywistym. Twitch zaliczany jest do kategorii platform społecznościowych, ponieważ pozwala na interakcje pomiędzy streamerami i widzami (m.in. reakcje, komentarze, donacje).
  • Tutorial - inaczej film-samouczek, dzięki któremu krok po kroku można nauczyć się nowych czynności np. obsługi urządzeń, programowania czy tworzenia nowych rzeczy. Twórcy dokładnie wyjaśniają jak zrobić konkretną rzecz oraz udzielają przydatnych wskazówek i rad.
  • Top lista - to filmy, w których youtuberzy opowiadają widzom o swoich ulubionych produktach, miejscach, usługach i wielu innych rzeczach. Zazwyczaj tworzą ranking z konkretnej kategorii np. “Top 10 kosmetyków na lato”, czy “Top 5 gier komputerowych”. Listy te są subiektywnym rankingiem twórców i bazują na ich własnych doświadczeniach.
  • Takeover - (tłum. przejęcie) - określenie stosowane w influencer marketingu, oznaczające przekazanie influencerowi przez markę ograniczonej kontroli nad swoim profilem w mediach społecznościowych (na określony czas). W ramach takeoveru influencerzy najczęściej organizują sesje pytań i odpowiedzi, realizują wyzwania lub prowadzą relacje i transmisje na żywo.
  • Unboxing - format, w którym twórca otwiera przesyłki (najczęściej od marek, z którymi współpracuje), paczki, listy i wszystko, co daje możliwość otworzenia i sprawdzenia, co kryje się w środku. Dzięki temu widz ma możliwość przeżyć razem ze youtuberem ekscytujący moment rozpakowywania paczki.
  • Vlog - połączenie słów video i blog. To format, w którym youtuberzy pokazują swoje interesujące życie, zapraszają widzów do swojego świata. Vlogi cechuje autentyczność, odbiorcy mają poczucie obcowania z twórcą “na żywo”. Są jak pamiętnik – często youtuberzy relacjonują swoje wyjazdy, eventy i ciekawe wydarzenia z życia.